Mass Effect #2: Újra megmenthetjük a világot

Mass Effect #2Ismét veszélybe került a galaxis, meg kell menteni. A Shepard parancsnok ismét beül ûrhajójába, összetrombitálja a korábbi kalandok után a világegyetem különbözõ pontjaira kavarodott bajtársakat, és kezdetét veszi a csetepaté. A Mass Effect 2-vel megjelent 2008 legjobb sci-fi szerepjátékának méltó folytatása.

A legtöbb jó szerepjátékokhoz hasonlóan a Mass Effect elsõ részében is az egész világ megmentése múlt a játékoson. Ám a számítógépes játékok történetében valószínûleg elõször, ezt a küldetést el is bukhatta. Ha a gamer nem törõdött velük, elhullhattak a társak, ha nem viselte igazán a szívén a sorsát, lerombolhatták a galaktikus tanácsot is. A hihetetlenül sok szabadsággal rendelkezõ játék folytatása pont ott folytatódik ahol három éve megjelent elõd véget ért.


A történet folytatódik


Nem csak emberek alkotják Shepard csapatát

Amikor megkezdõdött a Mars felfedezése, az emberiség egy régen kihalt idegen faj hátrahagyott eszközeire, technológiáira bukkant a bolygó felszínén. Miután sikerült megérteni, milyen információkat tartalmaz az elképesztõ lelet, végre megvalósult a régi álom, sikerült kilépni a naprendszerbõl, és megkezdõdhetett a galaxis feltérképezése. Kiderült, hogy az emberiségnél fejlettebb fajok már régen összefogtak, és az is nyilvánvalóvá vált, a szövetséghez való csatlakozás nem lesz egyszerû feladat.

Az egyesülés nehéz folyamatát bemutató Mass Effect történései során a játékos által irányított Shepard parancsnoknak számos nehéz döntést kellett meghoznia. Az egyik küldetést például – ha nem volt elég ügyes – csak egyik társának meggyilkolása árán teljesíthette. Egy másik misszió során a biztos haláltól csupán a legénység egyetlen tagját menthette meg, neki kellett kiválasztania, ki legyen az.. Mikor az elsõ részben, az univerzum összes lényének életére törõ ellenség megkezdte offenzíváját, Shepard nem csupán a támadást vezetõ Sarennel végzett, de az összes ismert rendszert magába foglaló közösség fõvárosát, a galaxis tanácsát tanácsot is megmentette. Persze csak ha úgy akarta, és sikerült is neki.
A történet elágazásai, a számtalan döntéshelyzet megnehezíti a történet összefoglalását, de pont ez az összetettség, a játék filmszerûsége tette a Mass Effectet a 2008-as év egyik legjobb szerepjátékává, és egyben az év legjobb játéka díjak méltó várományosává. Két évnyi várakozás után megérkezett a trilógiának tervezett sorozat második epizódja, amiben a fejlesztõk még egyet csavartak az eredeti alapötleten, és egy olyan játékot hoztak létre, amilyenre még nem volt példa a játéktörténelemben.

YouTube előnézeti kép



Az összefüggések kusza hálójában


A Mass Effect 2-ben nem csak a háttértörténetként szolgáló sztori, a már jól ismert szereplõk, és helyszínek biztosítják a folytonosságot, az elsõ részben gondosan felépített, fejlesztgetett karaktereiket is felhasználhatók a folytatásban. Nem csupán arról van szó, hogy a második epizód fõhõse hasonlóan nézhet ki, és ugyanazt a nevet viselheti, mint az elsõ részben felépített karakte: az elsõ részben meghozott összes döntés hatással van a folytatás történetére, eseményeire is. Ehhez persze szükség van az elsõ rész mentett állásaira is.

Olyan egyedi lehetõség ez, amit mindenképpen érdemes kihasználni: a régi karakterüket leporolók valóban úgy érezhetik majd, hogy a saját történetük folytatódik tovább az új epizódban. Ezt az érzést erõsíti majd többek közt számtalan találkozás is. Feltûnnek mellékszereplõk, akiknek a játékos segített valamiben az elsõ epizódban, vagy éppenséggel azok, akiket cserbenhagyott, ezek a komputervezérelt karakterek pedig a múltbeli viszonytól függõen lesznek szívélyesek vagy éppel elutasítóak a folytatásban.

Természetesen a fõ történetszálra is hatással lesznek a korábban meghozott döntések. Már a legelsõ, sodró lendületûre hangolt bevezetõ film is tartalmaz az elõzmény eseményeivel kapcsolatos utalásokat, de a késõbbiekben is sokszor szembesül majd a gamer a döntéseinek következményeivel. A személyre szabott folytatás mellett más elõnyökkel is jár, ha valaki nem a nulláról kezdi a Mass Effect 2-t: különösen azok indulhatnak komoly elõnyökkel, akik a korábbi részben minden apró mellékküldetést megoldottak, és a lehetõ legmagasabb szintû karaktert fejlesztették ki a kalandozás során.


Az erõ sötét oldala


A fõhõs a folytatásban is tovább követheti a két választható út egyikét; minden egyes beszélgetésnél, döntéshelyzetnél mérlegelni kell, hogy a fõszereplõ példaképként (paragon), vagy inkább renegátként (renegade) lépjen-e fel. A szereplõk közti viszonyok, események annak megfelelõen alakulnak majd, hogy a játékos valódi hõst, vagy inkább egy sötét-, az utálat tárgyát képezõ karaktert farag-e a fõszereplõbõl. Ez a kettõsség további réteget ad hozzá a játékmenethez; ahhoz, hogy a játékos csak példakép-, vagy csak renegát pontokat kapjon a beszélgetések, a döntéshelyzetek során alaposan át kell gondolni a választási lehetõségeket. A két választható ösvényen a küldetések nem különböznek. A fõhõs célja mindig ugyanaz, de míg a példakép a vitás-, szorult helyzetekben is megpróbálja a békés utat, a meggyõzés erejét választani, addig a renegát karaktereknek gyorsan eljár a kezük, és a fegyverek megvillantása mellett a fenyegetõzés a leghatékonyabb eszközük.


YouTube előnézeti kép


A fejlesztõk új elemet is bevezettek a második epizódban, néhány átvezetõ jellegû film során adott pillanatban felvillan a renegát-, illetve a példakép út ikonja. Ilyenkor kattintással, illetve a megfelelõ gomb lenyomásával a játékosok ilyenkor gyorsan eldönthetik, hogy a fõhõs milyen jellegû cselekvést hajtson végre. A döntést sokszor megnehezíti maga az alapszituáció is: Shepard parancsnok egy küldetés során halálosan megsebesül, és csak annak köszönheti az életét, hogy egy titkos szervezet borzalmas mennyiségû pénzt, illetve két évnyi kutatómunkát ölt a feltámasztásába. A Cerberus nevû szervezetet az emberiség védelmezésére hozták létre befolyásos személyek, de a jó ügy érdekében bármilyen eszközt hajlandóak felhasználni, éppen ezért sokan megvetéssel gondolnak a leginkább terrorszervezetnek tûnõ csoportosulásra.
Így van ezzel maga Shepard is, aki az elsõ epizódban már megtapasztalhatta, milyen borzalmakra képes a Cerberus a céljainak elérése érdekében. Ennek ellenére, mivel megmentették az életét, és mivel nincsen más választása, kénytelen együttmûködni velük. Már csak azért is, mert az emberiséget, és az univerzum lakóit minden eddiginél nagyobb veszély fenyegeti.


Gyönyörködtetõ egyszerûség


Szerepjáték létének ellenére a Mass Effect 2 kifejezetten egyszerûen kezelhetõ, de az egyszerûség álcája alatt hihetetlenül komplex játékmenet lapul. Shepard parancsnoknak több rendszert kell bejárnia, összeszedje régi csapatát, illetve hogy új tagokat toborozzon. Miközben az új fenyegetéssel kapcsolatos nyomokat gyûjt, számtalan mellékküldetést is megoldhat. A játékosnak minden feladatra ki kell választani a legmegfelelõbb csapattársakat, illetve ki kell találnia, hogy a küldetés kezdetén összeállítandó különítményt milyen fegyverzettel szereli fel.

YouTube előnézeti kép



A különbözõ bolygókon, ûrállomásokon járva rengeteg pénzt, erõforrást, és fejlesztésekhez szükséges terveket lehet felkutatni. Ezek mindegyikére szükség van ahhoz, hogy a gamer a csapattagok fegyverzetét, páncélzatát, illetve magát az ûrhajót is fejleszteni tudja. A pályákon elrejtett extrákat kétféle logikai minijáték végigjátszása után lehet megtalálni, amik tovább nyújtják a végigjátszáshoz szükséges idõt.
További extra játékidõt jelent az erõforrások felkutatása is, ehhez ugyanis a feltáratlan bolygókat kell szondák segítségével feltérképezni, majd begyûjteni a rajtuk lapuló anyagokat. Érdemes gyakran beszélgetni a csapattagokkal, ez is hozhat néhány extra feladatot. Emellett a folyamatos kapcsolat segít kiérdemelni a hûségüket, hasznosabbá téveõ õket a csatározások során. Mivel ezekbõl is van bõven a játékban, talán több is, mint az elsõ epizódban, nem árt jó kapcsolatot ápolni a legkülönfélébb fajok képviselõibõl álló csapat tagjaival.


A küzdelem megkezdõdött


A Mass Effect 2-ben benne van minden lehetõség, ami az elsõben megvolt, ráadásként a fejlesztõk mindenhez hozzáadtak még egy kicsit, minden apró részletet tovább csiszoltak. Ezzel, illetve a karakter átmentésének lehetõségével talán a játéktörténelem legjobban sikerült folytatását tudták megalkotni, egy olyan játékot, amirõl már januárban ki lehet jelenteni, hogy ott lesz az év legjobb játékának jelölt címek között. A fejlesztõk elérték, hogy a sorozatot nem ismerõ játékosok is élvezni tudják a második epizódot, de emellett gondoltak a rajongókra is, akik akár ötven órát is hajlandóak voltak az elsõ rész végigjátszásával tölteni.

A Mass Effect 2 valószínûleg ennél is hosszabb játékidõt garantál. Nagyjából két óra kell csak ahhoz, hogy az alapszituáció kibontakozzon. Az elsõ komolyabb küldetésre pedig simán el lehet pazarolni öt órát is úgy, hogy a játékos azt érzi, még biztosan van olyan rejtett lehetõség a helyszínen, amit nem sikerült felfedezni. Mindehhez hozzájön még a szerelmi szál továbbgondolása. Már az elsõ küldetés megkezdése elõtt megkezdõdhet a flörtölés a parancsnok és az egyik új karakter között, annak tudatában, hogy a fõhõs a történet során biztosan újra találkozik majd az elõzõ epizód romantikus szálának másik szereplõjével is.

A régi, ismerõs karakterek mellett az újabb szereplõk is telitalálatnak bizonyulnak. A szinkron munkálatain olyan színészek dolgoztak, mint Martin Sheen, Tricia Helfer, Seth Green, Carrie-Anne Moss, és Adam Baldwin. Az Electronic Arts a pénteki premierrel egy idõben szállítja a magyar felirattal ellátott változatot is, így azok is maximálisan kiélvezhetik a történetet, akik nem beszélnek angolul. Csak hab a tortán, hogy a játék PC-s verzió futtatásához nincsen szükség több százezer forintos grafikus kártyára. A Mass Effect 2 egy átlagos kétmagos processzorral, és Nvidia 8800-as kártyával szerelt gépen 1680×1050-es felbontáson, szinte teljes részletességet beállítva is mindenféle teljesítménybeli probléma nélkül fut.

“Mass Effect #2: Újra megmenthetjük a világot” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. A Mass effect az utóbbi idők egyik legjobb játék trilógiája.
    Fantasztikus története van, szép a grafikája, eszméletlenül jó a hangulata.
    Eddig 2 rész jelent meg, a harmadik készítés alatt, várható megjelenés: 2011 1. negyedév.
    Alig várom…

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.